Akumulacja przewag - jest to tendencja do podwyższania raz osiągniętej wyższej pozycji społecznej.
Akumulacja upośledzenia - to pogłębianie się degradacji, gdy spadło się z wyższej pozycji społecznej.
Główna idea akumulacji przewag wg Tomasza (chyba tego z Akwinu): bogatsi będą stawać coraz bogatszymi, a biedniejsi bardziej biedniejszymi.
Dziedziczenie - uzyskiwanie od rodziny, bez własnych zasług, zasobów majątkowych, władzy, prestiżu, kapitału kulturowego i społecznego. Dziedziczy się jednak nie tylko bogactwo, ale także ubóstwo, bezrobocie, alkoholizm, niski poziom oczekiwań i zniewolenie.
Dziedziczenie pozycji społecznej stwarza lepsze lub gorsze warunki startu życiowego.
R. Mills - każda epoka produkuje człowieka danej epoki.
Dziedziczeniu podlega kapitał kulturowy i społeczny.
Kapitał kulturowy - to nawyki, umiejętności, orientacje życiowe, jakich nabywa się w okresie socjalizacji. To sposób codziennego zachowania się, mówienia, gustu, poziomu asertywności, obcowania z wyższymi formami sztuki. Wszystko to, co wynosimy z rodziny, otoczenia rodzinnego (to, co jest w nas).
Kapitał społeczny - kontakty, znajomości, sieć powiązań rodzinnych i towarzyskich, sposoby orientowania się w przestrzeni społecznej (to, co jest dookoła nas).
P. Bourdieau: nawyki, umiejętności, odruchy nabyte w grupach elitarnych ułatwiają utrzymanie (reprodukcję) zajmowanej pozycji.
To powoduje, że społeczeństwa rozwarstwiają się bardziej.
Jakość życia - jest kategorią subiektywną i ze swej istoty trudno mierzalną, nie mniej konstruuje się różnego rodzaju wskaźniki, które pozwalają mierzyć i różnicować jakość życia poszczególnych środowisk społecznych.
Campbell: jakość życia zależy od stopnia zaspokojenia w określonych z góry następujących dziedzinach życia. Wśród nich:
Europejskie wskaźniki dobrobytu społecznego w metodzie genewskiej:
4 koncepcje pokazujące związki między tymi zróżnicowaniami kulturowymi a społecznymi:
Ad.1. Pierwsza grupa koncepcji jest charakterystyczna dla społeczeństw tradycyjnych, w których wszelka przynależność społeczna decyduje o cechach kulturowych (ci ze wsi, tamci to inteligencja).
Ad.2. Druga grupa koncepcji odnosi się do społeczeństw nowoczesnych, w których edukacja i inne procesy kulturowe przyczyniają się do wzmożenia się ruchliwości społecznej.
Ad.3. Trzecia grupa dotyczy wszystkich faz rozwoju społecznego, to zazębianie się cech kulturowych i społecznych i traktowanie jako jedności pozwala zrozumieć życie społeczne, odczytać je.
Ad.4. Czwarta grupa charakterystyczna jest dla fazy ponowoczesnej, w której czynniki społeczne i kulturowe zaczynają pełnić niezależne od siebie role (społeczeństwa zachodnie).
Do procesów przyczyniających się do autonomizacji cech społecznych i kulturowych możemy zaliczyć:
Społeczeństwo jest pluralistyczne - społeczeństwo amerykańskie, pluralizm nie jest oparty na zespole założeń ideologiczno-poglądowych, lecz na osobistych doświadczeniach, przeżyciach jednostek biorących udział w życiu społecznym. Różni ludzie żyją obok siebie, są różni, ale współpracują.
Najprostszą formułą wielokulturowości i pluralizmu jest dwujęzyczność, dwukulturowość, stąd bikulturalizm został przyjęty jako przedmiot edukacji w USA (uczą się angielskiego i hiszpańskiego).
Bikulturalizm - jest następstwem uczestnictwa w dwóch kulturach, przy czym proporcje udziału elementu jednego i drugiego ulegają stałej rekonfiguracji. Ma to swoje podłoże w masie migracyjnej, która zasilała społeczeństwo amerykańskie. W ten sposób dystans emigrantów do społeczeństwa z czasem maleje, natomiast więź z kulturą macierzystą stopniowo słabnie, zmienia swój charakter, funkcje.
Wykłady na temat: Zróżnicowania Społecznego