Umasowienie instytucji kultury to wiek XIX. Związane było to z kulturą masową i jej przemianami. Kiedyś przekazy kultury dokonywały się wraz z ustnymi przekazami ustnymi. Społeczeństwo masowe utworzyło instytucje kultury.
Sztandarową definicją instytucji kultury jest dom kultury. Dom kultury to instytucja o celu organizacji przekazu kulturowego między nadawcą a odbiorcą. Jest on osadzony w społeczności lokalnej, jak zresztą każda instytucja kultury. Musi odpowiadać na zapotrzebowania społeczne
Zadania domu kultury:
Domy kultury mogą wychodzić poza wąską rozumianą kulturą. Mogą prowadzić np. kursy prawa jazdy czy kursy tańca towarzyskiego. Dom kultury jest instytucją nastawioną na stabilizowanie i formalizowanie publiczności kulturalnej i ujmowanie jej w formy trwałej organizacji oraz kształtowanie jej gustów, nawyków i kompetencji.
Domy kultury powstały w drugiej połowie XIX wieku dzięki przemianom w społeczeństwo przemysłowe. Miały one wypełniać luki jakich nie wypełniała kultura w związku z wiedzą kulturową.
Instytucje kultury są finansowane z różnych źródeł (publicznych i prywatnych). To co się dzieje w instytucjach kultury określa społeczność lokalna - "to na co jest zapotrzebowanie to się odbywa".
Ruch kulturalny wykształcił się w czasie zaborów. Szczególnie w Galicji. Na Pomorzu i w Wielkopolsce działało np. Towarzystwo Czytelni Ludowych - promujące polskie książki. Dominował tam czynnik społeczny, a zapłatą za działalność w Towarzystwie był prestiż, uznanie i satysfakcja. Takie amatorskie ruchy kulturalne:
Po II wojnie światowej:
Funkcje instytucji kultury po II wojnie światowej:
Nabywanie kultury to proces w wyniku którego ludzkość nabywa, przekazuje i uczy się kultury, co odróżnia ją od innych gatunków. Kultura jest cechą specyficzną ludzkości.
Koncepcje tłumaczące nabywanie kultury:
Jest to proces nabywania kompetencji kulturowych, proces wrastania w kulturę danego społeczeństwa. Twórcą tego pojęcia był Melvill Herskovits (Amerykanin, pochodzący z Jugosławii). Według Herskovitsa enkulturacja to przejawy wyuczonego doświadczenia, które człowieka wyróżnia wśród innych istot oraz przy pomocy którego w późniejszym życiu nabywa on kompetencje swojej kultury. Jest ona realizowana w granicach zwyczaju, może być świadoma lub nieświadoma.
Istniejące rozumienia między enkulturacją a socjalizacją:
Cechy enkulturacji:
Akulturacja - proces zmian kulturowych spowodowany przez konfrontację z autonomiczną kulturą. Jest procesem dwustronnym przebiegającym na tym samym poziomie. W praktyce lecz różnie to wygląda, obydwie kultury mają równy status, lecz to sami ludzie decydują jakie elementy chcą przejąć od tej drugiej kultury. Istnieje też akulturacja przymusowa (np. rozbiory)
Najszybciej zmianie kulturowej ulegają elementy kulturowe, wolniej kultura społeczna a najwolniej zmianie kulturowej ulegają elementy kultury duchowej.
Przekazywanie kultury następuje w:
Nabywanie kultury wg Margaret Mead:
Obecnie rodzina odgrywa dużą rolę w przekazie kultury, ale również kultura masowa i grupy rówieśnicze. Młodzież porozumiewa się z rówieśnikami z całego świata, ale mają problem z komunikacją z rodzicami.
Uczestnictwo w kulturze.
Definicja Mariana Gołki: uczestnictwo w kulturze to wszelki kontakt człowieka z wytworami kultury oraz zachowaniami kulturowymi i co się z tym wiąże pośredni bądź bezpośredni kontakt z innymi ludźmi - kontakt ten polega na poznawaniu dóbr kultury, przyswajaniu, odtwarzaniu i przetwarzaniu tkwiących w nim wartości
Cechy uczestnictwa w kulturze:
Układy kultury (termin A. Kłoskowskiej):
Przyczyny wytworzenia układu instytucjonalnego:
- złożoność życia społecznego
- formalny charakter kontaktów
- podział na nadawcę i odbiorcę
- specjalizacja i nieprzechodnośc ról
- stałość i profesjonalizacja ról nadawcy
Pozytywne cechy instytucji kultury:
- profesjonalizm działania
- wysoki poziom artystyczny
- stałość działania
- publiczny i demokratyczny dostęp
Negatywne cechy instytucji kultury:
- dominacja środków działania nad celami
- biurokracja
- finansowanie i kontrola przez działania zewnętrzne
c) środków masowego przekazu
- powstał przez oddziaływanie mass mediów
- upowszechnił się w XX wieku
- silnie skomercjonalizowany przekaz
- technizacja
- treści kultury są produkowane np. w wielkich studiach
- kontakty są pośrednie
- jednostronność przekazu
- role są sformalizowane
d) zamiejscowy
- ludzie wyjeżdżają do innych miast gdzie uczestniczą w kulturze
- poza miejscem zamieszkania
- pielgrzymki
e) Internet i formy interaktywne przekazu kulturowego
Uczestnicy kultury wg Szarzyńskiego:
a) przeżuwacze (oglądają seriale)
b) aspiranci (aspirują do czegoś więcej, też oglądają seriale, ale się z tym kryją)
c) snobi (krytykują wyżej wymienionych)
Badanie uczestnictwa w kulturze - problemy:
a) badanie deklaracji uczestnictwa opatrzone jest dużym błędem
b) trudno jest przygotować tak pytania, aby faktycznie sprawdzały uczestnictwo w kulturze
c) uczestnictwo w kulturze to wartość uznawana i trudno ją zbadać
d) badani przeszacowują swoje uczestnictwo w kulturze
e) brak odpowiednich narzędzi do pomiaru faktycznego uczestnictwa
Uczestnictwo w kulturze wg uwarunkowań:
a) uwarunkowania wewnętrzne (osobowość i aspiracje jednostki)
Wg Andrzeja Tyszki w skład tych uwarunkowań wchodzą postawy, które prezentują jednostki:
- postawa perfekcjonistyczna (osoba stara się szukać i uczestniczyć w kulturze)
- postawa konsumpcyjno - rozrykowa (brak celów, brak poszukiwań, osoba taka nie wybiera - ogląda głównie TV)
- postawa konserwatywna (jednostka izoluje się od kontaktów z kulturą, nie chce oglądać TV ani słuchać radio, np. osoby starsze, ciężko chore)
b) uwarunkowania zewnętrzne
Wg Andrzeja Tyszki w skład tych uwarunkowań wchodzą:
- wykształcenie
- zawód i odgrywanie role społeczne
- budżet czasu
- dochody
- tradycja rodzinna i ogólno społeczna
- miejsce w strukturze społecznej
- wiek i sytuacja rodzinna
- płeć (kobiety częściej konsumują kulturę)
- miejsce zamieszkaniav
- polityka kulturalna państwa
Co Polacy robią w czasie wolnym (wg OBOPu):
a) 54% - ogląda TV
b) 37% - czyta (pytanie tylko co czyta?)
c) 24% - spaceruje
d) 23% - prace domowe wykonuje
e) 21% - uprawia hobby
f) 20% - odpoczywa
g) 18% - spotyka się z przyjaciółmi
Czynniki wpływające na obecny stan uczestnictwa w kulturze:
a) zmiana układu wartości, kultura jest obecnie na dalekim miejscu
b) upadek wartości symboliczno - romantycznych
c) dekompozycja cech inteligencji polskiej (kiedyś osoba z wykształceniem uczestniczyła w kulturze - był to dla niej standard)
d) budowanie prestiżu przez dobra materialne
e) działanie rynku (nowe technologie, kultura masowa)
f) brak polityki kulturalnej po roku 90'
g) brak skutecznej edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży
h) brak pieniędzy u jednych potencjalnych uczestników i brak czasu u drugich potencjalny uczestników
Typy uczestnictwa w kulturze wg Andrzeja Tyszki:
a) aktywne i wszechstronne
b) ograniczone i kompensacyjne
c) sporadyczne i przypadkowe (np. odbiór programów TV)
d) absencja kulturalna (brak kontaktu z instytucjami kultury, brak TV i radio - osoby starsze)
Przemiany kultury w Polsce po roku 1946 (po II wojnie światowej):
Podział domów kultury w latach 50':
a) domy kultury podlegające Ministerstwu
b) domy kultury zakładowe
c) domy kultury dla dzieci i młodzieży podlegające pod kuratorium
Lata 90' przynoszą dość dużą korelację między jakością życia a uczestnictwem w kulturze. Pojawia się syndrom późnego przybysza => przybysz fascynuje się tym od czego odchodzą już pionierzy. W Polsce takim syndromem było wycofanie się państwa z finansowania instytucji kultury. Było to błędne założenie, że instytucje te same się utrzymają (niewidzialna ręka rynku)
Lata 1990 - 1992 to okres wiary w to, że domu kultury można odnieść takie same mechanizmy jak do produkcji dóbr materialnych, rynek miał wszystko sam regulować. Na przegranej pozycji po transformacji byli literaci, zyskali natomiast osoby zajmujące się reklamą oraz osoby powiązane z fonografią.
Rynek w kulturze po roku 89'.
Zaczęło pojawiać się zjawisko mecenatu (słowo rzymskie, mówiło o opiece nad nauką, sztuką sprawowaną przez państwo, instytucje prywatne lub osoby prywatne; słowo pochodzi od mecenasa) po roku 1989 roku. Mecenas taki: a) opiekuje się sztuką, nauką i kulturą
Kiedyś byli to królowie i dwory królewskie. Po roku 45' mecenat prywatny został przerwany. Po roku 90' wraca:
- mecenat (zjawisko z przeszłości) zwane teraz sponsoringiem. Są to wydatki firm na kulturę, sztukę i naukę dla reklamowania produktów własnej firmy
- związane to jest z tendencjami w gospodarce po roku 80'
Motywacje sponsorów to:
a) poczucie odpowiedzialności za rozwój uznanych wartości społecznych, do których należy kultura
b) potrzeba zademonstrowania swojej siły ekonomicznej
c) potrzeba świadczenia pomocy do artystów i osób biednych
d) podziękowania dla losu za dobrobyt
Finansowanie kultury to na przykład stypendia artystyczne, wprowadzanie ulg podatkowych. W przypadku sponsorów to ich osobiste motywy odgrywają dużą rolę.
Sam sponsoring znany jest już od lat 60' XX wieku z krajów zachodnich:
a) 1967 rok - USA - "Stowarzyszenie przedstawicieli biznesu i kultury", założone przez Rockefelera
b) 1976 rok - 200 firm, które płacą opłaty na kulturę ( podstawowa opłata to 500 funtów, a honorowa to 1200 funtów), obecnie działa więcej niż 200 firm
c) 1951 rok - Niemcy - "Koło kultury związku przemysły niemieckiego" - pośredniczy w zawieraniu umów między artystami a instytucjami
Rodzaje działalności prowadzonej po 89' przez różne instytucje:
Nawiązywanie kontaktów ze sponsorami odbywa się przeważnie dzięki osobistym kontaktom.
INSTYTUCJE KULTURY W ŚRODOWISKU LOKALNYM - tematy prac