- dyskurs rozumiany jako dialog, konwersacja, interakcja komunikacyjna pomiędzy ludźmi. Rzeczywistość dyskursywna byłaby więc rzeczywistością wytwarzaną na kształt rozmowy, dyskusji - światem płynnym i procesualnym, rozpiętym w procesie negocjowania znaczenia pomiędzy minimum dwoma jego ośrodkami (dwoma różnymi, komunikacja to tłumaczenie nieznanego). Należy przy tym dodać, że w niektórych przynajmniej ujęciach dyskursywnych zmienia się samo ujęcie rozmowy, tzn. ulega ona internalizacji. Istotą świadomości jest jej wewnętrzna dialogiczność, dyskusja tocząca się pomiędzy wchodzącymi w jej skład strukturami. Zasługi w badaniu tego wymiaru dyskursu posiada socjologia interpretatywna, etnometodologia, analiza konwersacyjna, socjolingwistyka interpretatywna oraz psychologia dyskursywna i krytyczna analiza dyskursu.
- czyli myślenie uporządkowane za pomocą systematycznego rozumowania, myślenie będące dążeniem do prawdy lub do intelektualnego rozważenia spornych kwestii. Myślenie dyskursywne w dyskusji - przekonywanie innych i uważne ich słuchanie, po to by zrozumieć i dojść do prawdy. W dyskusji ścierają się elementy konstruktywne i krytyczne. Głównym teoretykiem takiego rozumienia dyskursu jest Habermas, który skupia się na racjonalnym rozstrzyganiu sporów w sferze wartości.
- Dyskurs może być również postrzegany jako językowa istota wymiany werbalnej, jako uporządkowany ciąg wyrazów wraz z towarzyszącym im syntaktycznymi i prosodycznymi strukturami. Ten aspekt dyskursu podkreśla werbalny charakter rozmowy albo możliwośc wyrażenia logicznego rozumowania lub komunikacyjnej racjonalności w języku. Dyskurs w przeciwieństwie do historii odnosi się do wypowiedzi, w których bezpośrednio ujawnia się podmiot mówiący.
HABERMAS | FOULCAULT |
---|---|
|
|
Idealne działanie komunikacyjne zachodzi wtedy, -kiedy uczestnicy koordynują plany działania nie przez egocentryczną kalkulację (szans) sukcesu, lecz przez akty dochodzenia do porozumienia. W działaniu komunikacyjnym uczestnicy stawiają własny sukces na drugim planie; zmierzają do osiągnięcia własnych celów pod warunkiem, że mogą swe plany działania wzajemnie zestroić na gruncie wspólnych definicji sytuacji. Z tego względu negocjowanie definicji sytuacji stanowi istotny składnik dokonań interpretacyjnych wymaganych w działaniu komunikacyjnym. Uczestnicy komunikacji musza zakładac, że racjonalnie umotywowana zgoda zasadniczo może zostac osiągnięta, jeśli wymiana argumentów prowadzona będzie w sposób otwarty i będzie trwac dostatecznie długo. W dyskursie teoretycznym sprawdzeniu podlega prawdziwośc zdań, w dyskursie praktycznym - ich normatywna słusznośc, a w dyskursie eksplikującym racjonalne porozumienie się - zrozumiałośc bądź poprawnośc sformułowania
Zdaniem van Dijka dyskurs to: forma języka używana w danej sytuacji oraz wyjasnienie struktury i wewnętrzej logiki używanego języka.
Wyróżniamy 3 główne wymiary dyskursu:
Obraz, wizerunek, czy też reprezentacja: pojęcia, twierdzenia i wyjasnienia, które wywodzą się z komunikacji międzyludzkiej życia codziennego. Są to kody, na których opiera się interakcja społeczna. Reprezentacje zawierają nie tylko opis cech zjwiska czy osoby, ale także jej ewaluację. Często określane są one także mianem stereotypów społecznych. Aktywizacja owych reprezentacji, a więc ich obecność w procesach poznawczych pociąga za sobą szereg konsekwencji dotyczących tego, na jakie informacje kierujemy uwagę, jak zapamiętujemy, rozumujemy i wyciągamy wnioski.
Obraz jest rzeczywistością ponieważ powoduje reakcje tak samo, albo większe niż to, co reprezentuje.
C. Trutkowski pisze, że status teorii dyskursu w dociekaniach socjologicznych jest jednym z podstawowych problemów przed jakimi stoją współcześni badacze społeczni. Część badaczy twierdzi, że rola dyskursu jest coraz bardziej dostrzegalna w przetwarzaniu i wytwarzaniu rzeczywistości. Inni zaś uważają, że dyskurs jest wyłącznie przejawem mody i świadectwem braku profesjonalizmu. Autor tekstu uważa, że obecnie każdy badacz ma przyzwolenie na to by badał co tylko mu się podoba przez co dochodzi do rozdrobnienia socjologii i rozmycia jej założeń teoretyczno-metodologicznych. Trutkowski pisze, że rzeczywistość, w której zachodzą procesy społeczne jest wytwarzana w procesach dyskursywnych, a zatem badanie dyskursu jest koniecznością pracy socjologa.
Społeczna reprezentacja jest zjawiskiem kolektywnym odnoszącym się do społeczności, współkonstruowanym przez jednostki podczas ich codziennych działań i rozmów. Reprezentacja jest zespołem myśli i uczuć wyrażanych w jawnych i werbalnych zachowaniach aktorów, zespół ten konstytuuje obiekt dla grupy społecznej. Są one społecznie podzielaną wiedzą, a ich funkcją jest nadawanie znaczeń doświadczanej przez jednostkę rzeczywistości. Teoria społecznych reprezentacji oparta jest na trzech podstawowych założeniach:
Badając reprezentacje społeczne należy dobierać materiał do badania tak, aby reprezentował próbę rozmów prowadzonych w społeczeństwie, trzeba traktować reprezentacje jako środki odtworzenia rzeczywistości, należy pamiętać, że charakter reprezentacji jest widoczny szczególnie podczas kryzysów społecznych.
Prowadząc badania reprezentacji należy skoncentrować się na ich treści, uwzględnić procesualność ich przemiany, prowadzić badania w grupach naturalnie występujących, prowadzić triangulację i być bezstronnym. W badaniach reprezentacji powinno się wykorzystywać metody, które umożliwiają uchwycenie natury dyskursu.
Istnieje wyraźna rozbieżność pomiędzy obszarem polityki, który wyborcy mogą wynieść z lektury gazet a obrazem przygotowanym dla nich przez polityków w ramach audycji wyborczych. Całość kampanii w prasie była znacznie bardziej negatywna niż ta jej część, jaką stanowiła bezpośrednia perswazja telewizyjna w ramach studia wyborczego.
Przeprowadzona analiza zawartości prasy wykazała, że to właśnie prezentacja walczących stron oraz opis wzajemnie podejmowanych wrogich działań stanowi podstawę przedstawianej w mediach polityki. Wyborcy z jednej strony oglądając telewizję czy czytając gazety obserwują świat polityki pełen konfliktów, co staje się codziennością. Zaś z drugiej strony są odbiorcami komunikatów, w których politycy podczas wypowiedzi między innymi w studiach wyborczych, zapewniają o swych dobrych chęciach. Te dwie przeciwstawne tendencje zderzają się w trakcie kampanii wyborczych, co doprowadza do dezorientacji i zniechęcenia wyborców (może to być przyczynną malejącej frekwencji wyborczej).
Okupacja sfery publicznej przez nieposiadające masy doprowadziła do owego krzyżowania się państwa i społeczeństwa, co w rezultacie odebrało sferze publicznej jaj dawną bazę,a nie dalo żadnej nowej. Integracji zycia publicznego i prywatnego odpowiadała dezorganizacja sfery publicznejj, która kiedyś zapośredniczla państwo i społeczeństwo.
Niszczenie sfery publicznej spowodowany jest przez to, że czlonkowie społeczeństwa nie potrzebują już żadnego pośrednika w kontatktach z państwem. System ekonomiczny spowodował mozliwość posiadania. Pojawił się podział na wlasność prywatną i publiczną. Własnośc publiczna nalezała do sfery publicznej i przestała mieć swoich właścicieli w formie mas. Do sfery publicznej wdziera się konkurencja zorganizowanych interesów prywatnych, które wyparły inbteresy publiczne jako takie
PYT. 2. CZYŻEWSKIEGO TEORIA SFERY PUBLICZNEJ - WYŁANIANIE SIĘ DYSKURSYWNYCH PROCESÓW POROZUMIENIA, CEREMONII, DRAMATU, RYTUALNEGO CHAOSU Wyróżniamy 4 mechanizmy dyskursu publicznego - porozumienie i ceremonia, które są mechanizmami społecznie produktywnymi oraz dramat społeczny i chaos (warianty destruktywne)
To karykaturalna, skrajnie schematyczna forma drugiej fazy dramatu społecznego. Narastający bezład społeczny nie ulega przezwyciężeniu nie prowadzi do twórczej przemiany w skali kolektywnej i jednostkowej. Kryzysowa eskalacja konfliktu nie jest więc stanem przejściowym a jego dominująca cechą. Odbiorca otrzymuje takie komunikaty jak "za nic nie możemy się porozumieć", - spieranie się nie prowadzi do niczego, prócz wykrzyczenia rozbieżnych racji.
Pyt. Style konwersacji a kultury grupowe
Tekst mówi o 4 grupach konfliktu ekologicznego :
Badane są czasopisma jakie te grupy wydają.
Najbardziej zobiektywizowany i bezosobowy: leśnicy i zawodowi ekolodzy
Ożywiony, osobisty - organizacje i myśliwi
Zawodowi ekolodzy: publikacje to artykuły naukowe albo społecznie ukierunkowane oświadczenia opinie; w artykułach specyficzne słownictwo, precyzyjne definiowane pojęcia jako elementy teorii, ekologia jako nowoczesna ochrona przyrody. W oświadczeniach język traci specyfikę, ekolodzy ukazują się jako bezosobowe struktury obdarzone autorytetem, opiniują, rozpatrują sprawy, tworzą programy, proponują zmiany itd. Stanowczy ton sugeruje większy wpływ oświadczeń niż rzeczywiście jest ale to ma umacniać pozycję.
Organizacje w czasopismach publikują sylwetki osób będących autorytetami moralnymi dla głębszego kontaktu z czytelnikiem, informacje o książkach, akcjach proekologicznych, zagrożeniach, wywiady. Odwołania do doświadczeń wspólnotowych i duchowych (np. "las jest świętością"). Ruch nie jest spójny kulturowo, jego radykalizm pomaga utrzymać jasne stanowisko ale obniża wiarygodność u profesjonalnych działaczy.
Teksty leśników odzwierciedlają specyfikę języka i interakcje w obrębie grupy. Komunikacja polega na przepływie rożnych dokumentów: instrukcje, wytyczne, plany, zadania .biurokratyczny charakter. W praktykach i metodach działań widoczne jest negowanie konfliktowego charakteru ochrony przyrody. widoczny jest akcent na użytkową, instrumentalną wartość lasu. Przyroda głównie ma służyć człowiekowi, ochrona lasu uzyskaniu najwyższej klasy drewna.
Teksty są różnego typu u myśliwych: wywiady, sprawozdania, opisy gatunków, zdjęcia myśliwych itd. Język kształtowany w dużym stopniu przez działania symboliczne. Kultywacja tradycji, spójność podtrzymywana przez rytuały przyznawania odznaczeń, zawody, wystawy, biesiady.
Zachowania konfliktowe u wszystkich stron są podobne. w tekstach ton oburzenia i gniewu, ataki personalne, przypisywanie nagannych moralnie motywacji. Leśnicy i myśliwi zauważają ekologów głównie w sytuacjach konfliktowych, zagrożeniu ich interesów, przeszkadzaniu w przebiegu normalnych działań w argumentacji. realizm przeciwstawiony utopii ekologów. Zdarzają się głosy pojednawcze podkreślające wspólnotę celu, doceniające fachowość i osiągnięcia drugiej strony i przenieść dyskusję na bardziej szczegółowy poziom.
Szukanie oparcia dla swoich wypowiedzi w siłach zewnętrznych, nauce, prawie, świecie zagranicznym. Podobne metody zwiększenia wiarygodności. Sugeruje to, że nie jest to specyficzne dla opisywanych grup ale dla szerszego kontekstu kulturowego dyskursu.
Pod względem struktury organizacji najmocniejsi są leśnicy co ma odzwierciedlenie w reprezentacji na szczeblach władz w dziedzinie ochrony przyrody.
Leśnicy najczęściej używają języka praktyki, nastawienie na użyteczność realizowanych celów i zaspokojenie potrzeb. rozumowanie praktyczne cechujące się realizmem. styl testów najbliższy ludziom pracującym.
Naukowcy ekolodzy cieszą się relatywnie wysoką władzą symboliczną, siłę ich wpływu osłabia jednak lobby ekonomiczne. Zawodowi ekolodzy posługują się językiem nauki, nieobecne są konkretne osoby, autorytetem jest wiedza. Regułą porządkującą teksty jest logika. Starają się nie okazywać zaangażowania w walkę o wartości by nie stracić obiektywności i neutralności. ale unikanie zagrożenia odbiera im możliwość zajęcia silnego stanowiska. Styl najbliższy intelektualistom.
Myśliwi wyróżniają się rozbudowaną symboliką łowiecką, odniesieniami do tradycji, wysoka spójność. Powoływanie na tradycję i elitarne dziedzictwo kulturowe, przekonywujący dla elit.
Potencjałem ruchów są kontakty zagraniczne, zaangażowanie uczestników, radykalne działania i udział młodych. Charakterystyczny język utopii, najważniejsze cechy języka to radykalna krytyka obecnej sytuacji, nastawienie na przyszłość, propozycja alternatywy kulturowej, brak akceptacji interesów partykularnych i wymogów praktyki, nonkonformizm. Styl dla ludzi młodych. Zwolennicy reform. silne konfliktowe napięcie między ideałem i rzeczywistością. Silnie heterogeniczna struktura wiedzy i organizacji, nawrót do doświadczenia pozaracjonalnego i pozapraktycznego, wartość rytuału.
4 odmienne formacje dyskursywne
Pyt.
Czy i w jakich warunkach możliwe jest wypracowanie wspólnego stanowiska grup (w odniesieniu do problemów ekologicznych)?
Hipotetycznie jest to możliwe gdyby uczestnicy konfliktu zaakceptowaliby pluralizm koncepcji, przezwyciężyli strach przed odmiennością i chęć wyeliminowania przeciwnika. By tak było dominującą role musiałaby przejąć etyka sprawiedliwości - każdemu należy dać prawo do głosu i równoprawnego uczestnictwa w dyskursie. Czasowe zjednoczenie wysiłków mogłoby wywołać pojawienie wspólnego zagrożenia czy wroga. Jak na razie Dorotka uważa że jedyny pozytyw to, że różne grupy mobilizują rożne grupy społeczne co można wykorzystać do inicjatyw w zakresie mało kontrowersyjnych aspektów ochrony przyrody.