METODY I TECHNIKI BADAŃ SOCJOLOGICZNYCH Skrypt z wykładów - dr Janusz Erenc
Wykład 4
Obserwacja może być systematyczna lub niesystematyczna.
Zasady zapisywania obserwacji:
- Jawna
- Ukryta
Warunki obserwacji:
Cechy zapisu:
Powinien dawać odpowiedź na następujące pytania:
- Czy wiemy co się wydarzyło?
- Czy wiemy gdzie i kiedy to coś się wydarzyło?
- Czy wiemy kim są główni uczestnicy?
- Jakie znaczenie mają wydarzenia dla uczestników?
- Czy znamy stosunek badanych do wydarzeń?
Dobry zapis obserwacyjny nie zawiera treści wartościujących. Język musi być opisowy, sprawozdawczy.
Techniki survey?owe:
Podział technik survey?owych:
- Stopień standaryzacji:
Wyróżnia się 5 wymiarów wg których określa się stopień standaryzacji pomiarów:
- Rodzaj i zakres pytań badania, np. wywiad swobodny, dialog, pytania otwarte
- Przygotowanie pytań dla respondenta , np. ścisły kwestionariusz
- Rodzaj pytań zadawanych respondentowi ? pytania otwarte lub zamknięte
- Sposób zapisu odpowiedzi ? ankieter rejestruje czyli zapisuje wiernie wypowiedź respondenta lub koduje, czyli przypisuje jego odpowiedź do jednego z wariantów odpowiedzi
- Wstępna aranżacja wywiadu i inne zachowania ankietera
- Z ankieterem lub bez ankietera, czyli wywiady audytoryjne
- Wywiady z pojedynczymi osobami albo z grupami, czyli wywiady zogniskowane, grupy fokusowe
- Wywiady jednorazowe bądź badania panelowe, czyli powtarzalne wielokrotnie by uchwycić tendencję, kierunek zmian
Sposób formułowania pytań:
- Pytania powinny być formułowane językiem prostym i przystępnym, odpowiadającym układowi odniesienia jaki ma respondent
- Pytania nie powinny stawiać badanego wobec konieczności udzielenia odpowiedzi społecznie nagannej
- Nie należy zadawać pytań sugerujących odpowiedź
- Pytania powinny odnosić się do jednego zagadnienia
- Kwestionariusz powinien być pomocą dla ankietera
- Pytania trudne należy formułować jak najogólniej, łagodnym językiem, zadawać przez zaskoczenie
Budowa kwestionariusza:
- Długość wywiadu
- Powinien być budowany modułami ? pytania dotyczące jednego problemu powinny być razem. Po zamknięciu modułu powinno być pytanie buforowe, czyli przejście do innej problematyki
- Pytania od ogółu do szczegółu (w ramach modułu)
- Pytania filtrujące ? badania dwudzielne
- Pytania rozbiegowe, czyli łatwe i przyjemne
- Dane o respondencie muszą być na końcu kwestionariusza (tzw. metryczka)
Badania survey?owe wzbudzają nieufność i jest to tzw. problem luki oddzielającej realne zachowania człowieka od postaw mierzonych za pomocą wywiadów.
POSTAWY DEKLAROWANE |
--> |
POSTAWY RZECZYWISTE |
v |
|
v |
WYWIADY |
|
LUKA |
Tzw. luka występuje między zachowaniami werbalnymi a niewerbalnymi. Luka jest odbiciem realnego świata. Ludzie uznają sprzeczne wartości. Luka wynika z nacisków na jednostkę.
W celu poprawienia jakości uzyskiwanych odpowiedzi należy prowadzić autoweryfikację opinii. Istnieje wielu ludzi, którzy nigdy nie wyrażają ostatecznej opinii a podejmowane przez nich decyzje opłacane są wysoką ceną rozterek. Zmiany odpowiedzi wynikłe z autorefleksji są czymś naturalnym.
Zbyt często badacze zakładają, że opinie są trwałe.
Badania survey?owe ujawniają słabości współczesnej socjologii:
- Spłycanie problemów tak by były przyswajalne
- Szukanie sposobów podnoszenia efektywności wyników (manipulacje statystyką)
- Tendencje narzucają laicy, czyli ci, którzy zamawiają co chcą kupić
- Praktycyzm ? rozwija się to, co praktyczne
- Lekceważenie dotychczasowego dorobku
Metody i techniki badań socjologicznych
link 2 |
link 3