Jest to podstawowa metoda badawcza w naukach ścisłych. W naukach społecznych początkowo nie zauważono, że można stosować i tutaj eksperyment. Uważano, że socjologia nie jest nauką, która może być w ten sposób badana. Nie dopuszczano wtedy możliwości kształtowania zjawisk społecznych. Socjolog nie miał prawa wpływać na zjawiska społeczne, jedynie mógł je opisywać. Nie widziano także możliwości wprowadzania w życie rozwiązań uzyskanych w warunkach eksperymentu laboratoryjnego. W niedługim czasie zaczęto jednak zauważać, że eksperymentem są niejako programy społeczne, reformy czy nawet zarządzenia i przepisy prawne. Podkreślano jednak że nie należy wyników badań uogólniać, gdyż zwykle dotyczą specyficznych sytuacji i nie da się ich powtórzyć w podobnych warunkach. W naukach społecznych istnieją trzy przeszkody na drodze eksperymentu:
Rodzaje eksperymentów:
Eksperyment ma duże znaczenie badawcze, ale musi być prowadzony umiejętnie. Nieumiejętne prowadzenie eksperymentu może wywołać różne skutki u badanych, niekoniecznie pozytywne.
Metody i techniki badań socjologicznych
- wykład 1 - Metodologia
- wykład 2 - Etapy postępowania badawczego
- wykład 3 - Operacjonalizacja zmiennych
- wykład 4 - Obserwacja
- wykład 5 - Zasady gromadzenia danych
- wykład 6 - Skala dystansu społecznego
- wykład 7 - Eksperyment
- wykład 8 - Postawa indukcjonistyczna i postawa dedukcjonistyczna
- wykład 9 - Wywiad
- wykład 10 - Metody projekcyjne
- wykład 11 - Wielkość próby